Am observat ca multa lume face confuzie intre cei trei termeni si anume : Spoiler / Bara / Eleron
ELERONUL
Un eleron (din franceză aileron) este un dispozitiv aerodinamic a cărui funcţie este de a mări aderenţa unui autoturism sau/şi de a īmbunătăţi estetica acestuia.
Cum functioneaza
Un eleron deviază cursul aerului care circulă deasupra unui autoturism īn mişcare īn direcţie verticală pentru a īmpinge maşina īn sens opus (principiul acţiunii şi reacţiunii) generānd astfel mai multă aderenţă (pentru că presiunea dintre suprafaţa de contact al anvelopei şi asfalt este mai mare) cu costul de a micşora viteza maximă (pentru că măreşte coeficientul de rezistenţă aerodinamică).
Confuzia īntre eleron (wing) şi spoiler
Eleroanele şi spoilere sunt des confuze din cauza aspectului asemănător, deşi funcţionează īn mod diferit şi au efecte diferite:
Un eleron (wing, pentru că funcţionează ca o aripa de avion īntoarsă) are ca scop crearea de portanţă negativă (downforce), mărind aderenţă dar micşorānd viteza maximă.
Un spoiler (ad-literam engl - cineva care strică) are ca scop 'stricarea' efectului lui Bernoulli care creează presiune mică īn spatele maşinii, astfel presiunea īn spatele maşinii rămāne normala şi coeficientul de rezistenţă aerodinamică mic, īmbunătăţind viteza maximă şi consumul maşinii, dar neschimbānd aderenţa (downforce).
Concluzia este ca bara fata/spate a unei masini nu este spoiler iar daca e sa facem paralela in engleza se va numi Bumper (Bump - ciocnire)