CITAT(volvol @ Jul 21 2011, 02:36 AM)
Mersi Mituc. In fraza din quote, cand spui gaze, te referi la aerul impins de turbina, nu la gazele de esapament?!
Curiozitatea mea era daca la Stage 2, care inseamna evacuare turbo-back + admisie, poate aparea frecvent heat soak, fiind musai un IC mai performant. Cand spun frecvent, ma refer daca de fiecare data cand temperatura trece de 30 de grade spre exemplu (adica multe zile pe an si de obicei atunci cand calatoresti spre munte/mare) sau de fiecare data cand intalnesti in oras un trafic mai aglomerat (adica foarte des). Sau apare doar ocazional cand se inregistreaza temperaturi cu adevarat mari (peste 40 de grade spre exemplu, lucru mai rar) si masina a fost utilizata in sarcina mare o perioada mai indelungata (ore intregi). As vrea sa aflu daca upgrade-ul la IC nu este cu adevarat folositor (aduce imbunatatiri majore de +10 cai sa zicem) doar atunci cand treci la un turbo mai mare, care poate sa impinga mai mult aer.
Raspunsul tau m-a facut acuma sa-mi pun inca o intrebare. Cu un catalizator sport de 100-200 celule achizitionat de la un producator consacrat in evacuari, mai se obtin normele de poluare (ex. Euro 5)?
Da, ma refer la aerul impins de turbina spre motor. Ca, ma rog, mai poate contine si alte cacaturi care mai sint ventilate in admisie din carter, dar in principiu la aerul ala ma refer, ca altceva nu are cum sa ajunga prin turbina pentru ca cele doua incinte (a compresorului si a chargerului pe unde treg gaze de esapament) sint izolate una de cealalta.
Spui de stage2 si heatsoak. Trebuie sa fim clari de la inceput: in zilele fierbinti si/sau in trafic lent heatsoak-ul apare la absolut orice masina. La un moment dat apar si la cele cu intercoolere racite cu apa pentru ca nu mai are cum sa se raceasca eficient radiatorul de apa.
Cind vorbim de tuning trebuie sa ne referim strict la fenomenul de heatsoak care apare la exploatari in sarcina ale masinii (adica acele situatii pentru care producatorul s-a gindit sa puna atitia cai pe masina, si eventual dupa aia proprietarul s-o tuneze la si mai mult).
De exemplu daca dupa citeva minute de stat pe loc si asteptat cu motorul pornit sa-ti vina rindul la o cursa de drag, daca intercoolerul nu e suficient de eficient astfel incit sa se ventileze corespunzator dupa accelerarea in prima maxim a doua treapta atunci trebuie sa te gindesti la alt intercooler.
Daca suferi de heatsoak in aglomeratie si ca el apare dupa 5 minute sau dupa 7 e irelevant, pentru ca acolo oricum nu mergi in sarcina mare si poa' sa-ti intre si aer de 180C in motor ca nu e foarte grav. Devine grav cind cu asemenea temperaturi in admisie apesi maxim acceleratia fara sa fi mers inainte putin in boost moderat (e suficient sa iesi din vacuum de obicei) ca sa apuce intercoolerul sa se raceasca.
Revening la stage2, si anume la turboback. De obicei in situatia asta se elimina catalizatoarele sau se pun unele cu mai putine celule. Turbina va putea face spool mai rapid, ECU s-ar putea sa nu apuce sau sa nu vrea (din cauza unui tuning mai agresiv sa zicem) sa deschida wastegate-ul asa devreme si sa te trezesti cu boost 3 sferturi din maxim, maxim sau chiar peste maxim (boost spike, din cauza ca nu se ating targeturile de load pe care le tinteste ECU) cind aerul din admisie inca are 120-150C. Aici pe linga intercoolerul mai eficient eu as pune si niste bujii cu un pas mai reci pentru a scapa mai repede de caldura din cilindri.
Si daca masina e euro5 atunci nu, s-ar putea sa nu mai fii euro5 cu catalizatoare sport. Daca ai fi fost euro4 atunci e posibil sa ramii euro4 chiar si cu un catalizator inlocuit cu teava (test pipe), sau ambele catalizatoare inlocuite cu altele 2 sport.
CITAT(adyp2003 @ Jul 21 2011, 02:04 PM)
Avand in vedere ca in vara asta masina a fost pilaf la 38*C prin oras, mers normal spre stat pe loc, deci fara posibilitati de ventilare pentru IC, credeti ca un IC de pe S3 mi-ar aduce beneficii pe un motor cu soft stock?
E posibil dar cind e vorba de tiriit prin aglomeratie nu te astepta la mare lucru. Ca ai 120C in admisie, ca ai 110 cu un intercooler mai eficient, cam tot aia e. ca oricum n-o calci acolo.
Insa cind iesi in afara orasului si sint +38C afara, cu IC stock ai avea 90C in admisie iar cu un intercooler upgradat ai avea 75 atunci e o treaba.
Si ca sa raspund si la o intrebare din post-ul citat anterior: un intercooler upgradat iti poate da cai in 2 feluri:
1. cel mai adesea prin caderea de presiune mai mica. Prin racire aerul isi micsoreaza volumul si apoi in functie de tipul celulelor intercoolerului acesta mai poate opune o rezistenta suplimentara la inaintarea aerului. Daca pui un intercooler cu o cadere de presiune mai mica
SI softul din ECU te lasa sa o si folosesti in totalitate (atit prin limita de boost setata cit si cea de load care se poate atinge mai devreme decit cea de boost -> load cut) si daca pompa de injectie si injectoarele pot furniza carburant pe masura si sub limita impusa de ECU (altfel dai in fuel cut) atunci primesti niste cai de aici. In functie de motor pot fi mai multi sau mai putini, eu de exemplu am cistigat 8 la puterea maxima cu softul stock. Adica tot cit as fi cistigat daca se racea afara cu 15 grade.
2. prin racirea mai eficienta ceea ce il face pe stimabilul domn ECU sa mearga cu avans mai mare si mai curajos pentru ca nu mai are frica de detonatii.
si ar mai fi un 3 care e de la admisia upgradata, nu intercooler, pentru ca de obicei posesorii care-si upgradeaza intercoolerul ori fac si admisia ori o au deja schimbata. Si anume cind oamenii isi schimba admisii si nu le calibreaza in soft (ori schimba admisia si inca au soft stock, ori softul a fost calibrat cu admisia stock si se asteapta sa compenseze dupa cum urmeaza sa descriu), debitmetrele citesc mai putin aer decit intra de fapt in admisie . Apoi ECU isi da seama ca AFR-ul rezultat e mai sarac decit cel comandat si incep sa mai completeze amestecul cu benzina, si se obtin si de aici vreo 3-4 cai intr-un mod relativ nesanatos pentru motor.
P.S. Un lucru foarte important: cind simtiti ca masina e in flacari nu va apucati sa mergeti cu 1000rpm in treapta 2 daca puteti merge cu 2000 in 1. sau cu 1300 in 3 daca puteti merge cu 1800 in 2 sau 2500 in 1 (zic ipotetic si aproximativ, pentru ca difera de la masina la masina in functie de etajarea cutiei). Incercati sa tineti motorul undeva intre 2500 si 3000 unde mai aveti si ceva presiune la ulei iar cilindri primesc spray cu benzina suficient de des si mult. Heat soak + turatii mici cu presiune infima la ulei + debit mic de benzina = FAIL. O sa va consume cu 1l/100 mai mult, dar la tiriit prin aglomeratie ce ti-e 20l/100 sau 22 la consum mediu pe acea bucata, oricum recuperezi cind mergi mai incolo cu 60Kmph.