Ajutor - Cauta - Membrii - Calendar
Versiune Completa: E bine sau nu sa plecam de pe loc imediat dupa ce pornim motorul?
Forum HotHatches > HotHatches Tuning > Motor si Transmisie HotHatch
adyp2003
Mi-au atras atentia cuvintele colegului nostru Mituc:
CITAT
Concluzie: daca sinteti posesori de motoare turbo sau aspirate de turatie (doar de astea sint in hothatches) evitati sa:
- plecati cu masina de pe loc dupa o stationare indelungata (4-5 ore, dimineata dupa ce a stat masina peste noapte, etc) fara a o lasa pe loc macar 2 minute;
- dupa ce plecati de pe loc pentru macar 10 minute nu o calcati si nu o turati excesiv (peste 2800-3200rpm) nici macar fara sa fie in sarcina mare (WOT) pentru ca distrugeti tachetii;
- intrati in boost mai devreme de 10-15 minute de la plecare daca aveti motoare turbo;


Personal, si eu asteptam un minut (chiar si vara) inainte sa pornesc la drum, dupa ce porneam motorul.
Totusi, intre timp mi-am schimbat parerea si obiceiurile... Daca fac bine, nu stiu; dar imi doresc sa aflu.

In ultima vreme plec de pe loc imediat ce am pornit motorul, ma rog, in limitele bunului simt; adica nu stau cu masina bagata in viteze inainte sa ii dau la demaror. biggrin.gif

Fac acest lucru deoarece cred ca ungerea e mai buna atunci cand ma deplasez cu masina, decat atunci cand sta pe loc la relanti. Bineinteles, tin cont sa nu o turez peste 2500 (max 3000) rpm cand schimb vitezele cu motorul rece.
Consider ca uzura motorului e mai pronuntata mai ales in primele minute dupa ce il pornim, intrucat nu este uns suficient de bine. Totusi, daca masina se deplaseaza, turatia este peste cea de la relanti si implica o presiune mai mare a uleiului, deci avem o ungere mai buna. Aici ma refer la intervalul 1500-2200 rpm (plaja turatiei de "croaziera" pentru motor rece).

Desigur, am putea zice la fel de bine ca de ce nu mergem cu 6000 rpm imediat dupa pornire, ca sa il ungem de-a binelea din primele clipe... Nu mai tin minte pe unde am citit, dar aflasem ca la rece, uleiul este destul de gros incat sa nu poata trece cu usurinta prin filtrul de ulei. Zicea un nene, ca la fiecare crestere a turatiei motorului cu 1000 rpm, presiunea uleiului ar trebui si ea sa creasca cu x psi. Nu mai tin minte cifrele, dar oricum cred ca variaza de la un motor la altul; oricum, imi aduc aminte sigur ca era o crestere liniara. Deci, explicat in mai putine cuvinte, uleiul rece, la 4000 rpm, nu are viscozitatea dorita de noi pentru a putea asigura ungerea corecta a motorului.

Totusi, am senzatia ca la turatii mai joase, dar peste cea de relanti, putem asigura o ungere mai buna a motorului, decat daca am astepta in parcare. Ma rog, poti tura motorul in parcare la 1500-2000 rpm, ca sa obtii acelasi lucru, dar mi se pare risipa de timp si bani (carburant).

Dupa cum observati, nu am niste argumente indestructibile si nici nu sunt hotarat daca sunt cu nordistii sau cu sudistii. Pur si simplu apelez la cunostintele voastre si va rog sa imi aratati calea spre lumina. smile.gif
Mituc
Ungerea e mai buna in mers sau la turatii o idee mai mari (cum zici tu, in jur de 2000rpm) insa acum toamna/iarna uleiul e foarte gros cind e rece si nu prea unge mare lucru, mergi pe uscat. Presiunea la ulei la turatiile de pornire e relativ mica (nu stiu la altii cum e dar la mine cind pornesc la rece turatia sare in 2000 si incepe sa scada pe masura ce uleiul se mai incalzeste/subtiaza si are ceva presiune), insa daca uleiul mai e si rece atunci chiar ca e mica presiunea si sa pui masina in sarcina in astfel de conditii (chiar si l turatii mici) nu e bine absolut deloc.
Cresterea aia de 8-12PSI (de obicei in jur de 10) a presiunii uleiului la fiecare 1000rpm e valabila cind uleiul e in temperatura, nu cind e unt.
Si bineinteles mai e ulei ramas cocotat prin motor si ne-scurs, dar nici ala nu va prea curge desi pelicula pe care o formeaza pe unele componente le salveaza la pornirea la rece de polizare instantanee.

Vara poti sa stai 30-60 secunde pe loc dupa ce pornesti in urma unei stationari indelungate, dar acum toamna/iarna ar fi bine sa stai macar 2 minute. Iar la -30C afara probabil 3-4 minute ar fi potrivit, fara sa exagerez in nici un fel.

Desigur, nemtii au si legi pentru ne-statul cu motorul pornit pe loc, dar in genialitatea lor imputita producatori de masini diesel au si motive sa interzica asta, ca s-ar sufoca toti in cele 2 ore dimineata in care toti economicosii isi pornesc tractoarele, eventual dotate cu webasto si alte minuni care sa compenseze "eficienta" ridicata a motorului diesel in comparatie cu otto tradusa prin incapacitatea lui de a-si incalzi propriile interne si subansamble.
Apoi, daca vei discuta cu nemti care tin la o masina si e in stare perfecta dupa 5-6-10 ani vei vedea ca nu prea agreaza legea asta. Pe de alta parte structura de sosele de la ei le permite sa nu distruga masina mergind haotic cu motorul rece si compenseaza prin viteze relativ constante si mers in sarcina mica, fie si la turatii mari de autostrada, iar cind ajung pe autostrada uleiul e deja in temperatura.

Uite cum arata un ulei 5w (5w30 mai exact, dar 5w-ul e relevant aici) la -30C:

http://www.youtube.com/watch?v=bbNqPsWhM6w

P.S.: nu mai merg tag-urile de youtube din trasnaia asta de forum asa ca am pus lilnk-ul catre clip asa cum e.
alexnightrider
la mine oricum astept cam 1-2 minute inainte sa plec ca e turata masina cand o pornesc la rece , se pare ca e ceva specific 1.4 TSI , si sta cam in 1300-1400 turatii dupa scade si de abia atunci plec si nu dau peste 3000 rpm de abia cand e cald motorul
robi_zet
La orice masina sta turata 1-2 min. Si vezi ca dupa ce ajunge temp la 90 de grade tot nu ii ta talpa mai asteapta in 5-10 min pana ajunge si uleiul la temp optima.
alexnightrider
eu stiam ca chestia cu turatia ridicata e doar la 1.4 TSI cu compresor , am avut si alte benzinare si diesel si e prima masina care face asa , un pic turata si 2-3 detonatii , dar isi revine
pentru temperatura uleiului cred ca ar mai trebui un indicator ceva, eventual un Torque sau Revo pe tel
Mituc
...Asta daca are senzor de temperatura pentru ulei. De exemplu eu nu am nici senzor de temperatura nici presiune pe ulei (drept urmare nu primesc acesti parametri nici pe OBD), si e cam enervant.

Oricum, daca nu cumva se merge in trafic bara la bara cu treptele 1-2 la maxim 2000rpm ci reusesti sa mergi constant cu macar 2500 si uleiul va fi in temperatura dupa vreo 15 minute sau ceva - depinde de masina si cit ulei are de incalzit.
Si inca un lucru: mentinerea unei turatii scazute nu inseamna ca puteti si sa apasati acceleratia la peste jumatate in acele conditii (jumatate deja e foarte mult). Deci trebuie mentinuta atit o turatie mica si de asemenea o apasare a pedalei mult sub jumatate (maxim 30%). Pentru a preveni situatiile periculoase ECU va raspunde la comenzi intocmai, asadar daca se apasa maxim medala el va deschide maxim si clapeta (asta la masinile cu drive-by-wire, la cele cu acceleratie pe cablu nu poate decit sa constate pozitia clapetei prin senzorul de deschidere).

P.S.: acele detonatii de care spui nu sint detonatii (e cam greu si sa te gindesti la asa ceva), probabil ca ECU sa taie putin scinteia ca sa limiteze turatia la limita maxima ceruta in acele conditii.
adyp2003
Interesant filmuletul, Mituc!
Voi incerca sa fac si eu acel test, lasand intr-o noapte sub motor un recipient cu ulei de al meu, Motul X-cess 5w40, sa vad cat de viscos e dimineata (parchez pe strada, nu am garaj).
Mituc
Adi, pai lasa-l pe pervazul geamului.

E tot 5W deci va avea aceeasi viscozitate (foarte putin/insesizabil diferita) fata de alte 5w-uri. Insa vezi ca ala din clip e la -30C. La 0C sau cit e acum noaptea s-ar putea sa fie ceva mai bine.
adyp2003
Ai dreptate, nu va fi mare diferenta; nu are rost sa fiu mai catolic decat Papa.
Eu vroiam sa reproduc intocmai conditiile meteo din parcare. Pe pervaz poate e nitel ferit de vant, dar nu va fi mare diferenta. Mersi pentru idee! smile.gif
maryusdanyel
Asta cu asteptatul 1-2 min este oricum o chestie de bun simt si e valabila pt orice motor.Exceptie fac doar masinile de serviciu.

La mine e simplu, masina sta in 1200 de ture la relanti imediat dupa pornire,iar dupa 1-2 min se duce in 800-900...Daca incerc sa plec mai devreme trosneste,pocneste si cred ca are vreo 30 din cei 197 de cai smile.gif
adyp2003
In legatura cu comportamentul ciudat al motorului, glumesti, nu?
Eu unul nu simt decat uleiul gros din cutie cand schimb vitezele cu motorul rece, in rest, nada...
vlad_GTI
Tu ai un GTI nu un Clio ( a nu se interpreta, si eu am tot Clio laugh.gif )
adyp2003
Si eu sper sa nu interpreteze nimeni gresit; e o discutie constructiva. smile.gif
Pur si simplu nu mi-am putut stapani mirarea.
Oricum, bube au toate masinile...
Darky
la megane are limitare de turatie in functie de temperatura uleiului / apei
de exemplu daca e rece limiteaza turatia la 3500 rpm ... si urca progresiv aceasta limitare odata cu temperatura uleiului sau apei
Chuckie
dane ar fii perfect daca ar protectia de care vb tu ar tine cont si de temperatura la ulei...dar nu e asa...
tine cont doar de temperatura la apa.
SEBASTIAN
Corect este sa se stea 17 secunde(timp stabilind ca fiind necesar ca uleiul sa ajunga peste tot iar camera de ardere sa se incalzeasca suficient pentru anu afecta procesul de aprindere.
Apoi este remandat sa se conduca cu sarcini usoare pana motorul ajunge la 75 de grade Celsius dupa care ...
Daca se sta pe loc se acraseaza putin bujia si camera de ardere.
Versiunea Lo-Fi. Pentru a vedea versiunea completa cu mai multe informatii, te rog Apasati aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.