Ajutor - Cauta - Membrii - Calendar
Versiune Completa: Despre uleiuri
Forum HotHatches > HotHatches Tuning > Motor si Transmisie HotHatch
Pagini: 1, 2
Mituc
Initial s-a inceput o discutie mai generala despre carburanti si fluide intr-un topic in aceeasi sectiune a forumului. Insa consider ca problema uleiurilor e una destul de complexa si care ar trebui discutata separat. daca bagi gaz prost in masina merge ca un cur, daca bagi ulei aiurea o distrugi - deci hai sa vorbim putin despre uleiuri.

Nepricepindu-ma am nevoie de ajutorul vostru in a face o alegere. Hot hatchurile sint ori biziitoare de 7000+rpm aspirate ori consumatoare de atmosfera planetara care merg la peste 1bar chiar si la 6000-6500rpm. Deci uleiul este vital, insa e posibil c ain functie de aplicatie (aspirat de turatie, respectiv turbo) sa se preteze un altfel de ulei.

Uleiul recomandat pentru motorul de pe masina mea e 5w30. Insa am considerat ca este prea subtire la cald, si in plus tipul asta de ulei era cunoscut ca spata prin lagarele turbinei si arde aiurea in evacuare producind fum. Astfel in urma cu aproximativ 65k km am trecut pe 5w40. Toate uleiurile pe care le-am folosit au eticheta de full sintetic, insa imi spunea cineva ca si astea pot fi de mai multe feluri (esterizate, PAO, etc, multi dintre acesti termeni nici nu stiu la ce se refera).
La ultimul schimb am pus un total quartz energy 9000 5w40 - probabil nu e un ulei perfect dar nici prost nu e. Si oricum acest ulei il dau jos la iesirea din iarna indiferent ca voi face 500km cu el sau 8000 (probabil voi face 5-6k). Am inteles insa ca acest ulei (ca si altele) e un ulei PAO, care arde cu reziduuri, iar aceste reziduuri ramin in motor sub forma de depuneri. Nu-mi place ideea, insa nici nu stiu cit e de grav.
Pina acum am mers cam asa:
- vreo 28k ulei dexelia ultra 5w30 - asta daca arde o face curat si fara reziduuri;
- vreo 57k valvoline synpower 5w40;
- vreo 9k castrol egde 5w40;
- si acum de vreo 800km total 5w40.

Totusi, la kilometrajul asta depunerile ma preocupa, si daca pot sa previn as vrea s-o fac. Asadar, intrebari:
1. E safe sa ramin cu total-ul in motor peste iarna?
2. ce alt ulei exista pe piata, 0 sau mai bine 5 w 40 care sa fie mai bun si sa indeplineasca cit de cit cerintele enuntate mai sus, eventual mai bine decit uleiurile folosite anterior?

Atentie, ma intereseaza un ulei care rezista la temperaturi si mari. Zic asta pentru ca un ulei ideal pentru o aspirata de turatie s-ar putea sa nu fie neaparat ideal si pentru o turbata.
BSH
Din cate stiu toate uleiurile moderne au in compozitie un "detergent" sau un agent de curatare...cum vreti voi sa ii spuneti. Acest detergent curata cavitatile prin care curge si din acest motiv uleiul capata acea culoare inchisa. Totusi, acest fapt nu este un indicator ca uleiul trebuie schimbat !! Depinde mult de compozitia chimica a compusului si cum se comporta el la variatii de temperatura / lucru mecanic / combustia in sine si toti ceilalti factori.

Odata ce uleiul si-a atins saturatia de impuritati va fi incapabil sa mai inglobeze in structua lui in plus si in concluzie motorul va avea de suferit. De aceea nu este o practica buna ca motorul sa mearga cu o cantitate mica de ulei deoarece mai putine impuritati vor putea fi absorbite si nici prea mult deoarece va merge la presiuni nerecomandate. In continuare logica ne sugereaza ca trebuie sa schimbam uleiul la intervalele specificate de catre producator atat cat trebuie (dooh!). Intervalul schimburilor va varia, normal, in functie de mediul in care masina este folosita. Daca vorbim de Bucuresti atunci clar schimbul de ulei va fi necesar mai devreme.

Un ulei 5w40 sa zicem va avea o plaja mai mare de temperaturi (dupa cum spune si clasa lui 5->40) iar acest lucru inseamna ca in compozitia lui se va gasi o cantitate mai mare de agenti de vascozitate decat un ulei, sa zicem, 10w30.
Pe partea cealalta un ulei 10w30 va fi unul mai de "uz general" si probabil nu prea potrivit pentru hothatch`uri.
Uleiurile mai vascoase 10/15w se preteaza la motoare mai vechi deoarece sunt uzate iar distantele dintre componente sunt evident mai mari.
Ideal este sa folosim uleiul recomandat si in nici un caz sa ne zgarcim cumparand un ulei ieftin (chiar daca e din aceeasi clasa).
La momentul actual nu cred ca mai foloseste nimeni uleiuri minerale ci doar sintetice (la HH`uri cu siguranta) care sunt de calitate superioara / compozitia chimica rezista mult mai bine la variatii de temperatura / pot ingloba o cantitate mult mai mare de impuritati.

Acum, Mituc: parerea mea este ca 5w40 este destul de bun pentru kilometrajul tau. La a doua intrebare nu stiu ce sa zic, eu unul nu prea am auzit prea multe laude pentru Total. Banuiesc ca nu e un ulei prost dar cu siguranta nu se va ridica la mari asteptari. Cum consideri si tu acum. Eu unul prefer sa dau un ban in plus pentru un ulei f bun (Motul 300v 5w40) care pastreaza mult mai bine pelicula in motor, chiar si dupa ce a fost oprit de ceva vreme si care are proprietati superioare.

Nu ma refer la nimeni in special dar am observat indivizi care investit mii si mii de euro in turbine, axe cu came , boost-controllere si alte goodies d`astea dar in schimb se zgarcesc la un ulei mai bun si baga mediocritati ieftine.

Uleiul pentru motor e intr`un fel ca sangele pentru oameni. Cum v`ar placea sa aveti insuficienta renala si sa vi se faca dializa prea rar ? biggrin.gif
bogdan_wrc
CITAT(Mituc @ Oct 25 2011, 01:26 PM) *
Uleiul recomandat pentru motorul de pe masina mea e 5w30. Insa am considerat ca este prea subtire la cald, si in plus tipul asta de ulei era cunoscut ca spata prin lagarele turbinei si arde aiurea in evacuare producind fum.

poti te rog sa spui mai multe despre asta?
am un 0w30 si uneori pe frana de motor am fum si nu-i dau de cap...
am trecut pe el acum..~18 luni...si pana acum ~1an nu prea aveam prba sta. am crezut ca e turbina dusa..dar trage impecabil. si a mers 1 an...fara sa imi faca probleme.
de curand cei de la motul au schimbat uleiiul recomandat pt mine...urcand la 0w40.
http://www.uleiauto.ro/phpeuri/oiluri/motul/81000w40.pdf
sa aibe vreo legatura?
sa urc si eu la 40?
BSH
Ciudat dar nu vad de ce ai urca la un ulei mai fluid decat cel de acum. Mi se pare mult prea fluid pentru masina ta dar na, ei stiu mai bine ce recomanda.
bogdan_wrc
pana ..prin vara .... 0w30 era recomandat. acum..apare 0w40. si nu inteleg...de ce smile.gif
si daca fumul are legatura.
Mituc
CITAT(bogdan_wrc @ Oct 25 2011, 03:02 PM) *
poti te rog sa spui mai multe despre asta?
am un 0w30 si uneori pe frana de motor am fum si nu-i dau de cap...
am trecut pe el acum..~18 luni...si pana acum ~1an nu prea aveam prba sta. am crezut ca e turbina dusa..dar trage impecabil. si a mers 1 an...fara sa imi faca probleme.
de curand cei de la motul au schimbat uleiiul recomandat pt mine...urcand la 0w40.
http://www.uleiauto.ro/phpeuri/oiluri/motul/81000w40.pdf
sa aibe vreo legatura?
sa urc si eu la 40?


Poti incerca sa urci la 0 sau 5 w40. Problema de care incercam eu sa fug e una mai degraba la turbinele K04 de care e posibil sa ai si tu, si anume cele produse inainte de 2008 au lagarele o idee mai slobode. Din acest motiv te trezesti ca-ti arde in evacuare cite ceva lichid de racire si ceva ulei. Nu suficient incit sa vezi vro schimbare de nivel, dar citeva picaturi sint suficiente sa faci fum.
Problema asta se manifesta (daca apare) in sarcina mica si la turatii mici, de obicei in jurul turatiei de relanti. Are sens sa apara si in frina de motor pentru ca atunci spool-ul turbinei e minim si implicit presiunea inversa de pe evacuare nu impinge nimic inapoi si astfel uleiul poate ajunge pe morisca chargerului si de acolo in evacuare.
De obicei uleiul asta arde in catalizatoare si rar il vezi, dar mai trece si prin ele.

CITAT(BSH @ Oct 25 2011, 03:12 PM) *
Ciudat dar nu vad de ce ai urca la un ulei mai fluid decat cel de acum. Mi se pare mult prea fluid pentru masina ta dar na, ei stiu mai bine ce recomanda.


w40 e mai viscos, nu mai fluid. Primul e indicele de viscozitate la rece (40C) si al doilea la cald (100C). Indice mai mare = viscozitate mai mare.
0w insa e mai putin viscos la rece, deci la iarna la pornirile de dimineata va fi mai ok.
BSH
Ai dreptate, my bad...pai schimbarea e oarecum normala..fiind motoare de generatie mai veche e ok sa se recomande un ulei ceva mai vascos
Mituc
Despre ce motoare de generatie veche vorbesti? La care recomandare te referi?
BSH
Ma refer la motoarele de S3 APY/AMK si de recomandarea celor de la Motul ...era oarecum logic la ce ma refeream smile.gif
Mituc
Pai de ce ai pune ulei mai gros intr-un motor "mai vechi"? Doar pentru ca are mai multi km? In functie de cum a fost exploatat e posibil sa fie mai putin uzat decit motoare mai noi. in plus simptomele lui bogdan nu cred ca au legatura cu vechimea.
Iar astia cu recomandarile lor ma lasa rece. La motoare de 100k sa recomanzi uleiuri 10w50 sau 15w50/60 tre' sa fii deplasat puternic cu creierii.
BSH
Da sigur, crezi ca Bogdan merge doar cu masina la piata si inapoi...in fine, pointless
bogdan_wrc
nu merg doar la piata smile.gif dar poate e intretinuta mai bine decat una care merge la piata tongue.gif
ca nu mersul tare ii face rau...ci mersu tare prostesc. deci nu e obosita de o naveta scurta.
oricum, la 180.000km nu e chiar nou motorul. dar jumate din el a fost schimbat de curand..iar turbina trage impecabil.

problema e ca recomandarea lor nu este facuta pt S3/TT vechi...ci pt TT/S3 in general. deci eu inteleg si pt motorul de S3 nou-2.0TFSI. care poate avea si 0km.
deci nu ar avea legatura cu varsta...

da, tot K04 am si eu. si nu mai am catalizator...doar o toba finala, mica...deci orice picatura de fum pleaca din turbina iese afara...fara a fi blocata de ceva.
deci tu ce recomanzi sa urc la ow40...cum e ACUM recomandat de ei..sau chiar la 5w40??
BSH
Pai avand in vedere ca vine frigul cred ca un ulei mai fluid ti`ar fi mai folositor. Eu unu as merge pe ce zic ei.
bogdan_wrc
nu prea voi folosi masina iarna asta. eu ma refer la ulei pt vara.
Mituc
Pentru vara ramii la 5w40. 0w40 s-ar putea sa fie o idee cam subtire si sa produca o droaie de vapori pina se incalzeste. Vara nu cred ca e sesizabila pentru motor diferenta dintre viscozitatea la rece intre 0w si 5w.
Mituc
Ok, deci de care ulei si de ce? Mobil1? Motul? Castrol? Valvoline? Altceva?
BSH
Pai cam toata lumea spune ca Motul ar fi teh shit si ca se simte diferenta.
Mituc
300v sau alta trasnaie?
pejte
Vezi ce iti recomanda Motul. 300V pentru mersul de zi cu zi nu cred ca e tocmai ok...
Mituc
Ce anume l-ar face nepotrivit pentru mersul de zi cu zi?
BSH
De ce sa nu fie ok ? e ca ori care alt ulei doar ca are niste proprietati mai bune (lubrifiere, mentinerea peliculei mai mult timp, capabilitatea de a ingloba mai multe impuritati) si automat se preteaza si la mers sportiv. E ca si cum ai zice ca daca ai o turbina mai mare nu e bine sa mergi zi de zi cu masina. smile.gif
Mituc
Chiar ma uitam la o paralela intre Mobil 1 0w40 si Motul 300V 5w40... se pare ca motulul reuseste sa se mentina mai viscos si la 150C. Nu are ce cauta temperatura la ulei pe acolo, insa temporar la contactul cu componente fierbinti, pina le raceste, e posibil ca la contact sa se duca si mai sus de atit.

http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS...il_1_0W-40.aspx
http://www.motul.com/system/product_descri....pdf?1290086771

Si motulul pare sa lase si ceva mai putina cenusa in urma arderii - daca se intimpla.
bogdan_wrc
de la importator mi s-a spus ca 300V nu e chiar cea mai buna alegere pt masini cu multi km.. >150.000 pt ca il arde mai repede...
dar as trece si eu pe motul 300v..
BSH
Tocmai ce urmeaza sa imi intre si mie in motor 5+ litri de Motul 300V. O sa revin cu impresii.
vusiman
atentie, ptr ca acel consum pe care de multe ori il constatam pe joja poate fi si de la pierderi pe la diferite garnituri sau semeringuri. Trebuie eliminate pierderile mecanice si apoi se poate zice ca motorul papa ulei.
BSH
Detective Sherlock Holmes strikes again =)))))))))))))))))) scuze nu m`am putut abtine.
vusiman
biggrin.gif Scurt si la obiect - 0.5 - 1 l la 10k km , mers sportiv - pierderi la ganitura de baie si garnitura de la capacul axelor
Mituc
Atunci probabil ar trebui sa-i ameninti cu ceva mai mare pe cei la care faci schimburile de ulei. daca pierde pe la busonul de la baie e cam nasol.
vusiman
La mine nu pierde pe la buson ci pe la garnitura de la baia de ulei; trebuie planata din cate am inteles. Oricum nu vad un incovenient major decat ca trebuie sa completez periodic si sa curat baia de uleiul depus pe acolo.
Mituc
Mai si la mine transpira putin pe la garnitura baii, insa nu vad absolut nici o pierdere de ulei. Daca la tine pierde mai mult atunci n-o sa stii niciodata de fapt cit maninca motorul din uleiul ala.
Chuckie
are rost sa spun pe topicul asta ca eu pun numai elf in masina ? smile.gif))))
Mituc
Elf, Total si dexelia sint aproape aceeasi treaba. Sint uleiuri bune.Insa noi vrem cele mai bune uleiuri, chiar daca mergem cu masina la piata si inapoi. Because racecar! Or Ricecar smile.gif
BSH
Wise words sir !
Chuckie
am uitat sa spun ca schimb uleiul la 5000 de km (cel mai mult am facut 5600 ca am uitat).
mai bine asa decat motul la 10 000.
Mituc
La 5000 mi se pare prea devreme... adica nu stiu cit sens are. Asta daca nu cumva faci cel putin 10% din acesti kilometri in regim de fugareala crunta.
Eu schimb la 7-10k + obligatoriu la intrarea in iarna (anul asta am schimbat acum o saptamina) si la iesirea din iarna (prima saptamina din martie de obicei), iar in intervalul asta se string vreo 5-6k.
vlad_GTI
CITAT(Chuckie @ Oct 28 2011, 09:28 PM) *
am uitat sa spun ca schimb uleiul la 5000 de km (cel mai mult am facut 5600 ca am uitat).
mai bine asa decat motul la 10 000.


Nu este adevarat, Motul are alte proprietari la o temperatura de 120 grade de exemplu ( temperatura pe care o ajungi destul de usor in regim de circuit ).
BSH
Chuckie tu ai prefera sa mananci 25 de eugenii pe zi sau 2 mese calumea cu 3 feluri ?
Chuckie
BSH nu asa se pune problema.
In uk 90% folosesc kktul asta de Elf si nu au nici cea mai mica problema.Si sunt motoare (vb de 2.0T de pe megane , pt ca despre altceva nu citesc) care au 140 000 mile si nu au nici pe dracu.Si daca nici oamenii acolo nu merg in forja (pe circuit binenteles).
Oki motul e un ulei f bun, excelent etc. ...dar la fel sunt si altele smile.gif
ma atac pt ca Duminica vb la Tulcea cu un personaj destul de cunoscut in domeniul asta al nostru si mi-a zis cv de genu ; bagi Elf ? in X km faci motorul ....treci repede pe Motul 300V , alt ulei nu exista.
Sunt n alte motive care omoara motoarele , nu marketingul.
P.s. Apropo vizionati ultimul Best Motoring (cu NSX`urile ) sa vedeti ce zic/fac orezarii .Mananca numai cate 25 de Eugenii daca pot spune asa smile.gif))
BSH
Dar Elf e un ulei f bun ma nu am zis ca nu...mai ales ca il si recomanda Renault.
Chuckie
Astia recomanda orice ,numai sa iti ia banii ( gen ulei Motrio sau mai stiu eu ce smile.gif)) )
scz pt greselile de ortografie , da era cu capul in alta parte
bogdan_wrc
esti constient ca ELFul pe care il torni TU in masina are doar sigla si acceasi reclama ca aia din best motoring, nu?
asa...si RENO era campion prin F1...si asta inseamna ca masina ta participa la F1?
pejte
Legat de asta, oare uleiul Motul 300V Le Mans, chiar este folosit (in forma comerciala) si pentru masinile care participa in cursa de anduranta?
Mituc
Le Mans asta e 15w50 sau 20w60, deci probabil ca e perfect pentru cursele de anduranta. Problema e ca daca pui asa ceva intr-o masina de strada sa te tirii de ici-colo cu ea... e nasol. Si daca te prinde si iarna cu asa ceva in motor... epic FAIL.
Chuckie
bogdane daca Elf`ul pe care il bag eu e cum zici tu....nici nu vreau sa ma gandesc cum e Motulul pe care toti asa zisii tuneri il vand smile.gif)
nu ai inteles ideea cu Best Motoring , uita-te la emisiune si vorbim ! (aia cred ca nici nu stiu de Elf smile.gif) )
bogdan_wrc
crede-ma ca pt mutle masini e mai bun un ARAL (de care nu prea se aude multe)...dar pe care scrie (pe cutia de 1l...nu oriunde) ca e facut la BOCHUM (si imbuteliat) decat un ulei de firma...facut "in UE" si imbuteliat la noi.
Chuckie
asta e valabil la majoritatea produselor pe care le gasim la noi pe piata.
Eu va doresc sa nu aveti pb cu masina indiferent ca bagati Motul , Castrol , Floriol sau mai stiu eu ce....asta e cel mai important !
BSH
Cateva articole detaliate:

Generalitati
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

Vascozitate
http://www.carbibles.com/engineoil_bible_pg2.html#viscosity

Aditivi
http://www.carbibles.com/additives.html




Mituc
Exista pe la noi vreo firma care face analiza uleiurilor uzate si sa-mi spuna cum stau treburile?
Mituc
De ceva vreme merg cu total quartz 9000 5w40. Cred ca e cel mai bun ulei pe care l-am avut pina acum insa dupa 5-6k km e complet ars. Imi poate recomanda cineva un ulei de calitate apropiata insa care sa nu se arda atit de repede? Regimul de mers este variat, adica se merge si normal pe strada, se fac drumuri dese in oras, etc, si saptaminal masina vede si ceva forje serioase.

Producatorul masinii recomanda 5w30, insa de pe la aproximativ 28k km am trecut pe 5w40 (ca urmare a une note interne de service) si am deja peste 70k km cu diverse uleiuri cu viscozitatea asta.

Deocamdata pe lista am Motul 300V 5w40 si millers XFS 5w40, imi poate cineva recomanda si altceva? Acum am tot total in motor dar ma tem ca dupa citeva vizite in zona de 6500+rpm va arata iar ca o cafea tulbure.
RollerMAN
Daca ti-a placut total quartz incearca si total racing 10w-50. Eu il folosesc de vreo 62.000km si masina se comporta bine chiar si iarna cu uleiul asta care e ceva mai gros. Acum nu stiu ce inseamna la tine ulei ars dar eu pot sa iti zic ca pun uleiu asta la recomandarea lui mugurel si pare a fi ok intre schimburi adica odata cam la 14.000-15.000km.
Versiunea Lo-Fi. Pentru a vedea versiunea completa cu mai multe informatii, te rog Apasati aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.