Ajutor - Cauta - Membrii - Calendar
Versiune Completa: Lichid de frina - de care si de ce?
Forum HotHatches > HotHatches Tuning > Frane
Mituc
De care lichid de frina pune si de ce? ...mai ales in cazul in care ne upgradam furtunele de frina? Care ar fi de exemplu diferenta dintre Motul RBF 60 si 660 in afara de punctul de fierbere care difera cu vreo 12C? Ce imbunatatiri aduce un astfel de lichid de frina fata de cel OEM?
RollerMAN
Uite eu chiar am in masina Motul RBF 660....si vreau sa iti zic ca din prima am simtit o diferenta la mersul normal...pedala este mult mai ferma si simti mult mai bine masina cum franeaza, cat despre incalzit pot sa iti zic ca am incins franele rau pe cheia si pe dealul negru si nu am avut efect de fading...cum aveam alta data cu lichidul vechi iar eu in continuare am placutele si discurile stoc...urmeaza upgrade la ferodo ds2500...

Diferenta intre cele 2 lichide de la motul nu cred ca e alta decat ceea ce ai spus si tu pctul de fierbere care bineinteles e de preferat sa fie cat mai sus...
Rico
berkebile b2900

later edit: chiar sunt curios daca stie cineva cat de bun este acest tip. cine mi l-a recomandat a zis ca este indicat pentru franari repetate si bruste Big Grin.gif pana acum nu am avut fade la franare
nadir
Si eu recomand Motul RBF 600 Sau RBF 660 wink.gif

avem in stock

Descrierea produsului

Motul RBF 660 depăşeşte cu mult DOT 3 si DOT 4 caietul de sarcini. Extrem de mari umede şi uscate punctele de fierbere (punctul de fierbere uscat chiar mai mare decât Motul RBF 600) ajuta la prevenirea vapori de blocare şi se estompeze, în cele mai dure medii. Depăşeşte cu mult caietul de sarcini pentru orice vehicul care necesită DOT 3 sau DOT 4 fluide.

Sticlele sunt umplute cu azot pentru a extinde termenul de valabilitate şi de eliminare a contaminării în timp ce fabrica de sigilat.

Extrem de ridicat uscate şi umede de fierbere puncte de blocare a ajuta la prevenirea şi vapori de frână dispărea în timpul utilizării greu.

Resistance Extreme termice şi Stabilitate: punct crescute uscată de fierbere al RBF 660 (617 ° F), permite de frânare eficace chiar şi în condiţii extreme de concurenţă.

Foarte eficientă Cand Rainy: foarte mare umed punctul de fierbere (399 ° F), este superioară faţă de lichide de frână convenţionale oferă un sistem deosebit de eficient de frânare în condiţii de ploaie şi a pus înapoi aparitia de blocare a vaporilor.
RollerMAN
laugh.gif ce caterinca e traducerea
Darian
Eu am luat Motul RBF 660. Sunt curios sa vad diferentele biggrin.gif
Mituc
CITAT(RollerMAN @ Jan 23 2010, 11:40 AM) *
laugh.gif ce caterinca e traducerea


E cu google translate, de aia. Dar se intelege.
nadir
nici cum nu e bine biggrin.gif

da e cu gtranslate wink.gif daca o puneam in engleza tot aia era biggrin.gif dar am zis sa mai priceapa tot romanu

so cand esti hotarat am si service sa til schimb wink.gif
wrt
avand in vedere ca uneori lichidul de frana e folosit si la instalatia hidraulica de la ambreiaj, are vreun efect schimbarea lichidului cu unul DOT 5? (avand in vedere ca e un pct de fierbere crescut)
George
masina ta suporta dot 5 ?
bogdan_wrc
dot 5 nu cred, poate dot 5.1.
vusiman
Sunt si eu curios are efect si asupra comportamentului ambreiajului un lichid dot 4 cu calitati superioare?
wrt
CITAT(George @ Apr 19 2010, 09:20 PM) *
masina ta suporta dot 5 ?



Pai cam asta incerc sa elucidez si eu. Informatii sigure nu am gasit.
SB_20_WOB
Merg cu TRW DOT 5.1 de 30k km ( 2 ani ) si n-am ramas nici fara frane, nici fara ambreiaj si sunt mai multumit de "performantele de franare" decat am fost cand aveam DOT 4.
Fanatic
CITAT(Darianst @ Jan 23 2010, 12:59 PM) *
Eu am luat Motul RBF 660. Sunt curios sa vad diferentele biggrin.gif


Si? Diferente notabile?
Sau e mai mult placebo? smile.gif
Acidutzul
Avantajele unui lichid de frana gen Motul RBF600 sau 660, Castrol SRF, EBC sau ATE Super Blue samd. nu se simt in conditii de utilizare normala. Presiunea realizata in sistemul de franare si eficienta acestuia este in general aceiasi cu orice lichid proaspat schimbat, care respecta specificatia ceruta. Aici ajuta mai mult niste furtune metalice.

Problemele cu lichidul de frana apar insa la solicitari intense ale sistemului de franare (gen track-day sau chiar o coborare pe Transfagarasan cu o masina plina si un sofer care n-a descoperit frana de motor), cand temperaturile mari generate de frecarea placuta-disc se transmit la etrier si implicit, la lichidul de frana care se afla in el. Lichidul DOT4, fiind higroscopic, absoarbe in timp umezeala din atmosfera si se contamineaza cu mici particule de apa (umezeala care ajunge in vas, aer pe instalatie, umezeala absorbita chiar prin furtunele de cauciuc, samd). In momentul atingerii unor temperaturi foarte mari, lichidul de frana poate fierbe in etrier, generand gaz care se comprima foarte usor. Asta se traduce prin pedala de frana moale, ineficienta. Cu cat lichidul de frana este contaminat mai mult, cu atat fierbe mai repede. Contaminarea lichidului cu apa este si motivul pentru care producatorii recomanda schimbarea periodica a acestuia.

Aici intervin lichidele de frana in discutie. Orice lichid de frana are, printre caracteristicile principale, temperaturile de fierbere "dry" (necontaminat) si "wet" (contaminat). Cerintele cerute de standardele in vigoare sunt urmatoarele:

Lichid DRY WET
DOT 3 205 °C 140 °C
DOT 4 230 °C 155 °C
DOT 5 260 °C 180 °C
DOT 5.1 270 °C 190 °C

Lichide precum Motul RBF, Castrol SRF, EBC si altele depasesc aceste specificatii, permitand atingerea unor temperaturi mult mai mari in sistemul de franare, fara ca lichidul sa fiarba. Exemple:

Lichid DRY WET
RBF 600 312 °C 216 °C
RBF 660 325 °C 204 °C
Castrol SRF 320 °C 270 °C

Asadar, folosirea unui astfel de lichid se justifica in situatia in care franele voastre au ocazia sa ajunga la temperaturi foarte mari (franari puternice si repetate). Daca o masina folosita normal nu va avea nevoie niciodata de un astfel de lichid, la o masina folosita exclusiv pentru motorsport se poate schimba un lichid gen SRF la 1-2 curse. Probabil un HH care vede cateva trackday-uri pe an va merge ok cu un RBF schimbat la 1-2 ani.

Ar mai fi un aspect: daca va uitati la specificatiile RBF 600 vs 660, vedeti ca unul e mai tare la dry boiling point si unul la wet boiling point. Sfatul meu ar fi urmatorul:
- alegeti un lichid cu dry BP mare daca schimbati mai des lichidul si locuiti in zone cu umiditate scazuta;
- alegeti un lichid cu wet BP mare daca schimbati mai rar lichidul si umiditatea e mare - riscuri mai mari de contaminare.

Bafta!
wrt
un articol interesant legat de acest subiect in pdful atasat.
adyp2003
Voi cum ati procedat cand ati schimbat lichidul cu care a venit masina stoc (de ex. sa consideram trecerea de la dot4 la motul rbf 600)?
Ati golit traseele de tot sau ati pus lichid nou peste cel vechi in rezervor in timp ce faceati aerisirea, cu riscul de a-l contamina?
In plus, fiind lichide diferite, oare vor fi compatibile (in cazul in care le amestecam)? Sa nu iasa un mix cu punct de fierbere la unghi drept... biggrin.gif

Peste ~6 luni va trebui sa imi schimb si eu lichidul si vroiam sa am idee ce si cum dinainte. smile.gif
bambu
Mie mi-au bagat "scula" aia a lor pe aerisitoare si practic cu cel nou l-au impins pe cel vechi. Daca bagi in instalatie un pic mai mult decat "inghite masina" practic il dai afara si pe cel contaminat de la intalnirea celor doua tipuri de lichid chiar daca faci un pic de risipa.
PaulMIG
Si eu am bagat lichidul peste cel vechi. A fost usor de sesizat diferenta ca cel vechi era un pic mai negru ca Pepsi, si am pompat pana a iesit curat. Folosesc Motul Dot 5.1 si diferenta a fost foarte mare, sigur cel vechi era expirat de mult:)

Legat de discutia de mai sus, de ce o masina nu ar suporta dot5.1?
Sphynx
daca as pune motul rbf660 si as lasa furtunele frana stock are ceva? cei care ati pus motul ati schimbat si furtunele?
RollerMAN
Eu am lasat furtunasele stock si am pus rbf660.
BSH
Daca sunt vechi si nu le`ai schimbat niciodata ar fi o idee sa iti iei si niste furtunase. Depinde si de buget, de cum mergi ... etc
Mituc
Daca pui lichid cu punct de fierbere semnificativ mai inalt si lasi furtunele de frina stock care-s din cauciuc sau ceva moale atunci nu faci nici o brinza. Singurul lucru e ca poti spune ca ai un lichid de frina mai nu stiu cum care cu furtunele stock nu va putea fi niciodata semnificativ peste cel cu care a venit masina.
adyp2003
Nu prea e locul potrivit, dar voi scrie aici...

Vreau sa va povestesc un lucru destul de interesant legat de schimbarea lichidului de frana.
In ultimele saptamani, seara cand aveam timp liber, munceam sa imi construiesc Brake Power Bleeder-ul dupa care salivam de mult. Duminica asta, fiind vremea placuta, am trecut la fapte. Lichidul e ATE DOT4, deci nu e unul cu pretentii.

Tin sa va spun ca perioada de 3 ani pe care o recomanda fabricantul pentru primul schimb de lichid de frana, e gandita cu dosul.
Lichidul scurs arata precum apa dintr-o balta, verde inchis - cenusiu si avea un pic de mizerie/impuritati in el.

Cireasa de pe tort a fost cand am trecut la testare. Pur si simplu, imi intra mult mai usor in viteze.
Aveam niscaiva probleme la trecerea din treapta I intr-a II-a, si la selectarea marche arriere-ului. Dimineata cand plecam la serviciu, parca agata un pic la trecerea intr-a II-a si chiar nu intra deloc in marche arriere, daca nu mestecam prin cutie cu facaletul.
Initial, credeam ca mi s-a dereglat timoneria, dar avand in vedere ca buba a disparut dupa ce am schimbat lichidul din circuitul pentru slave clutch cylinder, tind sa cred ca nu imi debreia complet.

De acum inainte, voi schimba lichidul la cel mult 18 luni...
Dr.Silviu
Fabricantul cere schimbarea lichidului la 2 ani.. nu la 3...
Citeste manualul.... smile.gif
adyp2003
Sa stii ca in manualul meu scrie ca primul schimb se face la 3 ani, iar urmatoarele din 2 in 2 ani. wink.gif
Mituc
Ok, intrebare: de care lichid? RBF660, Millers 300+, EBC bf307, altceva?

Am fiert lichidul de 2 ori, tre' sa-l cau jos ca agat a 5-a ocazional (de aproximativ 15 ori in ultimii 4k km), si nu stiu de care sa pun. Acum am rbf600.
atipiq_nightmare
Aceiasi intrebare o am si eu.
BSH
Nu EBC smile.gif))) e slab rau.
Mituc
am comandat rbf 660. Mai rau decit 600 (care e cit se poate de decent) nu poate sa fie, nu? smile.gif
RollerMAN
nu e mai rau, doar ca se uda mai repede decat 600le, dar daca il schimbi des atunci nu ar trebui sa te intereseze aspectul asta.
Dr.Silviu
Mai e o varianta. Castrol SRF. Eu d-asta am, dar e ceva mai scump.
BSH
Intr`adevar , si eu am auzit lucruri bune despre el. Cica ar fi chiar superior RBF`ului 660.
Mituc
CITAT(RollerMAN @ Jun 20 2012, 03:49 PM) *
nu e mai rau, doar ca se uda mai repede decat 600le, dar daca il schimbi des atunci nu ar trebui sa te intereseze aspectul asta.


Ce inseamna "mai des"? Odata la un an in loc de 2 e ok?
RollerMAN
Da, in primul an am observat ca e in regula dar ce-i drept eu nici nu am mers cu masina pe circuit sa il stresez chiar la extrem, oricum daca schimbi odata pe an lichidul de frana ar trebui sa fii in regula, de preferat in primavara, ca iarna oricum nu omori masina sa ii incingi lichidul de frana.
Acidutzul
Lichid DRY WET
RBF 600 312 °C 216 °C
RBF 660 325 °C 204 °C
Castrol SRF 320 °C 270 °C

Diferentele intre 600 si 660 sunt destul de mici in opinia mea. SRF-ul se justifica daca lichidul se schimba rar si se contamineaza. Totusi, nu cred ca cineva care foloseste SRF se duce la circuit cu lichid vechi de 2 ani, sau nu-l schimba dupa un track-day. Si atunci nu vad de ce as da mult mai multi bani pe SRF, in conditiile in care nou, Motul se comporta la fel sau chiar mai bine.
Mituc
Sincer eu as da cele 5C la punctul maxim de fierbere necontaminat pentru cele 65C la punctul de fierbere in conditii de contaminare maxima. Contaminarea incepe relativ repede si toate punctele de fierbere tind repejor catre cel in conditii de contaminare.
^^Asta in general, pentru ca in particular cam toata lumea schimba pe aici lichidul de frina comparabil de des cu ala din motor (sau cel putin aia care mai trag de masini si nu lasa sa se cocleasca uleiul in ele in 1000km/an).
Dr.Silviu
AP Racing 551 - DOT 3 - 527°F (275°C) / 302ºF (145ºC)

AP Racing 600 - DOT 3 - 590°F (310°C) / 410°F (210°C)

AP PRF Racing - DOT 4 - 608°F (320ºC) / 311°F (155ºC)

Ate SL6 - DOT4 + ISO6 - 509°F (265°C) / 347°F (175°C)

Ate Super Blue - DOT 4 - 536ºF (280ºC) / 396ºF (194ºC) (Tipp)

Ate Super 200 - DOT 4 - 536ºF (280ºC) / 382ºF (194ºC) (Tipp)

BMW OEM - DOT 4 - 446*F (224°) / 311*F (156°)

Bosch - DOT 3 - 491ºF (255ºC) / 288ºF (142ºC)

Bosch - DOT 4 - 509ºF (265ºC) / 329ºF (165ºC)

Bosch - DOT 4+ - 536ºF (280ºC) / 356ºF (180ºC)

Brembo LCF 600+ - DOT 4 - 601ºF (316ºC) / 399ºF (204ºC) !!!

Brembo EVO 500+ - DOT 4 - 520ºF (271ºC) / 336ºF (169ºC)

Castrol GT LMA - DOT 4 - 509ºF (265ºC) / 311ºF (155ºC)

Castrol SRF - DOT 4 - 590ºF (310ºC) / 518ºF (270ºC) !!!

Endless RF-650 - DOT4? - 612°F (323°C) / 425°F (218°C) !!!

GS610 - DOT 4 - 610°F (321°C) / 421°F (216°C)

Gunk HD - DOT 4 - 510ºF (266ºC) / 311ºF (155ºC)

Motul DOT 5.1 - DOT 5.1 - 509ºF (265ºC) / 365ºF (185ºC)

Motul RBF 600 - DOT 4 - 594ºF (312ºC) / 421ºF (216ºC) (Tipp)

Motul RBF 660 - DOT 4 - 617ºF (325ºC) / 400ºF (204ºC) (Tipp)

Neo Super DOT16 - DOT 4 - 610°F (322°C) / 421°F (216°C)

Pentosin Super - DOT 4 - 500°F (260°C) / 338°F (170°C)

Pentosin RBF - DOT 5.1 - 572°F (300°C) / 392ºF (200°C) (Tipp)

Prospeed RS683 - DOT 4 - 683°F (360°C) / 439°F (224°C)

ValvolineProSyn - DOT 3/4 - 527ºF (275ºC) / 347ºF (175ºC)

Wilwood Hi-Temp 570 - DOT 3 - 570ºF (299ºC) / 284ºF (140ºC)

Wilwood EXP600 Plus - DOT 4 - 633ºF (330ºC) / 417ºF (213ºC)
Zyx
Tha-tha!
Bun, foarte bun!
Dr.Silviu
Stie cineva unde gasesc Castrol SRF pe stock? Am nevoie pana saptamana viitoare.

La Nicu nu am gasit...
Versiunea Lo-Fi. Pentru a vedea versiunea completa cu mai multe informatii, te rog Apasati aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.