Ajutor - Cauta - Membrii - Calendar
Versiune Completa: Zgomot la pornire la rece.
Forum HotHatches > HotHatches Tuning > Motor si Transmisie HotHatch
vusiman
De ceva timp cand pornesc masina, dupa ce a stat peste noapte, la prima cheie, ocazional, se aude un zgomot ca un harait de la motor, zgomot ce tine 1-2 secunde. Asa ca intr-o dimineata am filmat pornirea cu capota deschisa si iacata ce a iesit: vezi atasamente smile.gif
Dupa pornire, imediat, daca opresc motorul si sa dau din nou cheie nu mai face zgomotul.
Zgomotul pe care il auzeam din spatele volanului (zgomot care mie i-mi suna mai mult ca un rulment gripat) il facea ocazional cand era rece afara de cand aveam 60k si intre timp am facut distributia si pinionul decalor a fost verificat si ai iesit ok. Acum cand am filmat am ramas surpins un pic deorece de la volan, cum am mai zis, se aude altfel; defapt nici nu sunt sigur daca este unul si acelasi.

Oricum are cineva idee de la ce ar putea fi bataia din filmulet?
BSH
Am observat si eu sunetul asta de vreo luna incoace. trece f repede dar ma deranjeaza. se intampla daca lasi masina mai mult fara sa o pornesti. nush ce o fi
vusiman
Atunci ar trebui sa incerci sa filmezi si sa te duci la reno sa-ti rezolve pe garantie poate asa aflu si eu ce este, deh eu am papat garantia sleep.gif
BSH
Da, gen am si eu o problema cu masina uitati aici stick`ul...e acolo in format wmv smile.gif))))))
Rico
si mie imi face asa. ori daca o las mai mult(2-3 zile) ori daca e foarte frig peste noapte. eu am 90 k

LE: bataia poate sa vina de la pedalier vusiman.
vusiman
Victor, proba video este aceptata de catre service mai ales daca se vede si numarul masinii. Oricum eu o sa ma duc cu filmuletul la mecanic. Vad ca pare a fi o problema mai "normala" decat as fi crezut.

Rico, zgomotul vine din zona axelor ca si cum ar bate inauntrul capacului.
BSH
Glumeam, da probabil ca se poate accepta din moment ce se vede si masina...still, tot nu imi dau seama ce ar putea sa fie, si de ce asa de scurt ? nu or fi axele unse calumea ?
BSH
1. piston (piesa bleu, in forma de stea sau, ma rog, ca si cum are patru lobi)
2. fulie (antrenata de cureaua dintata)
3. arbore cu came admisie
4. electrovalva

Se numeste fulie defazoare - ansamblul format de 1+2+capace (care lipsesc in detaliul din prim plan, cel exterior se vede in imaginea din fundal).

Spre deosebire de motoarele clasice, cu lege/diagrama unica de admisie, motoarele VVT (variable valve timing) au, in plus, un mecanism cu rolul de a varia momentul de deschidere/inchidere ale supapelor de admisie. Exista mai multe solutii tehnice pt. asta; renault a ales metoda din desen pt. motoarele K4M si F4R.

La ce e buna admisia variabila? Pe scurt, imbunatateste schimbul de gaze. Efecte: pornire mai usoara (in special la rece), mers mai rotund la turatii joase, economie de benzina la turatii joase si medii, poluare redusa, o crestere de cuplu la turatii medii (3-8%), o crestere a puterii maxime.

Care e dezideratul (ce vrem sa obtinem)? O modificare a momentelor de inchidere si de deschidere ale supapelor de admisie (s.a.) in raport cu turatia, sarcina si temperatura motorului (de exemplu, cu cresterea turatiei, vrem sa reducem avansul la deschiderea s.a. si sa marim intarzierea la inchiderea lor).

Cum se face? Se face prin defazarea (de unde si numele) rotatiei arborelui cu came al admisiei in raport cu rotatia arborelui cotit.
Practic:
- se rupe legatura directa intre cureaua dintata de distributie si arborele cu came prin folosirea ansamblului numit fulie defazoare;
- fulia defazoare e formata din doua piese principale: rola dintata (2) (in contact cu cureaua dintata, antrenata in miscarea rotatie de aceasta din urma) si pistonul (1) montat fix pe arborele cu came;
- intre rola si piston se poate introduce ulei, din circuitul de ungere (traseul galben), cu ajutorul electrovalvei (4), pe doua cai: in sensul maririi avansului (traseul rosu) sau in sensul reducerii lui (traseul galben);
- rezultatul este umplerea compartimentelor, de pe o parte sau de pe alta, dintre piston si carcasa interioara a rolei, ceea ce face ca pozitia relativa a pistonului (si, deci, a arborelui cu came) sa se modifice in functie de cantitatea/presiunea uleiului si locului in care e injectat de electrovalva;
- mecanismul (pistonul) are capacitatea de autoblocare la cap de cursa (nu sunt sigur daca la ambele capete) si asta e una din cauzele defectiunilor.

La motorul F4R (2.0 16V) electrovalva functioneaza dupa regula blana orbitoare . In sensul ca ori e deschisa ori e inchisa. Cu alte cuvinte, exista doar doua legi de admisie. In mod obisnuit, supapa e inchisa (nealimentata). Electrovalva se deschide (primeste alimentare) in urmatoarele conditii:
- in absenta erorii de senzor de rotatie (turatie) a motorului
- in absenta erorii de senzor de pozitie al arborelui cu came al admisiei
- in absenta erorilor de injectiei (injection fault)
- in regimuri diferite de cel de relanti sau de sarcina nula
- tensiunea pe baterie > 11.4 V
- temperatura motorului > 30°C
- turatia intre 1500 si 4300 rpm (peste 4300 electrovalva nu mai este alimentata dar mecanismul defazor are o pozitie de blocare a.i. nu mai este nevoie de injectarea de ulei pt. mentinerea pe pozitie)
- sarcina mai mare de 87% (presiunea in galeria de admisie peste 900 mbar)

In cazul in care apare suspiciunea vreunui defect legat de admisia variabila se procedeaza in felul urmator:
- se verifica varianta de soft din computerul de injectie (se reprogrameaza daca nu e "ultimul strigat") - mai putin probabil
- se cauta si se remediaza defectele din circuitul electric: electrovalva stricata (sau care nu e in parametri), traductori de pozitie, de turatie, mufe, cabluri, etc. E vorba de defecte ce apar la diagnoza computerizata;
- daca nu e cazul sau au fost rezovate punctele precedente, se inlocuieste fulia defazoare. Asta implica, in plus, inlocuirea setului/kit-ului de distributie (asa scrie la cartulie). - beleaua noastra smile.gif)))))

Inca o chestie, cureaua de distributie & accesorii NU este recomandat a fi puse la loc dupa ce au fost scoase pt ca nu se mai tensioneaza la fel.

"se auzea o bataie la motor , un fel de tacanit . acest zgomot venea din zona axelor cu came in dreptul fuliilor , acelasi gand ca si tine l-am avu si eu si inca o duzina de mecanici , insa ultimul dintre ei a dat cureaua jos si surpriza! nu mai batea nimic ! zgomotul provenea de la pompa de apa . de aici a rezultat intrebarea care ti-am pus-o . cureaua de la accesorii poti sa o dai linistit jos si sa o pui la loc ., iar daca totusi crezi ca s-a compromis , 50 ron nu este un capat de tara."
Maxy
Exact acelasi zgomot il am si eu la C. De diminata face cel mai tare daca e rece sau daca o las nepornita cateva ore in frig se aude dar mai incet. DIn ce am citit pe forumuri, in cazul meu este vorba de o rola care face acest zgomot.
vusiman
Am vorbit cu mai multi mecanici si se pare ca este vorba de fulia defazoare care se descarca de ulei si bate alea 1-2 secunde pana se incarca iar. Nu e un capat de tara, se poate merge cu ea asa pana cand incepe sa bata permanent si sa se aprinda martorul de noxe pe bord. Atunci deja este pericol de topire al catalizatorului si de aici alte probleme.
87DRN
Am si eu la clio al meu un zgomot de tdi mai ales cand se incalzeste motorul.O fii tot de la fulia defazoare sau de la tacheti?
vusiman
daca ai vazut filmuletul cu zgomotul poate poti sa-ti dai seama daca seamana. Oricum zgomotul vine din zona capacului de distributiei, sus. Dar modelele mai vechi au fulie defazoare? nu stiu sa zic...
87DRN
Am ascultat filmuletul, cand o pornesc nu imi face asa doar cand se incalzeste la 90 grade.Motorul de 172 tot F4R este deci are fulie defazoare.
vusiman
Poate e ceva cu uleiul?
Versiunea Lo-Fi. Pentru a vedea versiunea completa cu mai multe informatii, te rog Apasati aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.