1. piston (piesa bleu, in forma de stea sau, ma rog, ca si cum are patru lobi)
2. fulie (antrenata de cureaua dintata)
3. arbore cu came admisie
4. electrovalva
Se numeste fulie defazoare - ansamblul format de 1+2+capace (care lipsesc in detaliul din prim plan, cel exterior se vede in imaginea din fundal).
Spre deosebire de motoarele clasice, cu lege/diagrama unica de admisie, motoarele VVT (variable valve timing) au, in plus, un mecanism cu rolul de a varia momentul de deschidere/inchidere ale supapelor de admisie. Exista mai multe solutii tehnice pt. asta; renault a ales metoda din desen pt. motoarele K4M si F4R.
La ce e buna admisia variabila? Pe scurt, imbunatateste schimbul de gaze. Efecte: pornire mai usoara (in special la rece), mers mai rotund la turatii joase, economie de benzina la turatii joase si medii, poluare redusa, o crestere de cuplu la turatii medii (3-8%), o crestere a puterii maxime.
Care e dezideratul (ce vrem sa obtinem)? O modificare a momentelor de inchidere si de deschidere ale supapelor de admisie (s.a.) in raport cu turatia, sarcina si temperatura motorului (de exemplu, cu cresterea turatiei, vrem sa reducem avansul la deschiderea s.a. si sa marim intarzierea la inchiderea lor).
Cum se face? Se face prin defazarea (de unde si numele) rotatiei arborelui cu came al admisiei in raport cu rotatia arborelui cotit.
Practic:
- se rupe legatura directa intre cureaua dintata de distributie si arborele cu came prin folosirea ansamblului numit fulie defazoare;
- fulia defazoare e formata din doua piese principale: rola dintata (2) (in contact cu cureaua dintata, antrenata in miscarea rotatie de aceasta din urma) si pistonul (1) montat fix pe arborele cu came;
- intre rola si piston se poate introduce ulei, din circuitul de ungere (traseul galben), cu ajutorul electrovalvei (4), pe doua cai: in sensul maririi avansului (traseul rosu) sau in sensul reducerii lui (traseul galben);
- rezultatul este umplerea compartimentelor, de pe o parte sau de pe alta, dintre piston si carcasa interioara a rolei, ceea ce face ca pozitia relativa a pistonului (si, deci, a arborelui cu came) sa se modifice in functie de cantitatea/presiunea uleiului si locului in care e injectat de electrovalva;
- mecanismul (pistonul) are capacitatea de autoblocare la cap de cursa (nu sunt sigur daca la ambele capete) si asta e una din cauzele defectiunilor.La motorul F4R (2.0 16V) electrovalva functioneaza dupa regula blana orbitoare . In sensul ca ori e deschisa ori e inchisa. Cu alte cuvinte, exista doar doua legi de admisie. In mod obisnuit, supapa e inchisa (nealimentata). Electrovalva se deschide (primeste alimentare) in urmatoarele conditii:
- in absenta erorii de senzor de rotatie (turatie) a motorului
- in absenta erorii de senzor de pozitie al arborelui cu came al admisiei
- in absenta erorilor de injectiei (injection fault)
- in regimuri diferite de cel de relanti sau de sarcina nula
- tensiunea pe baterie > 11.4 V
- temperatura motorului > 30°C
- turatia intre 1500 si 4300 rpm (peste 4300 electrovalva nu mai este alimentata dar mecanismul defazor are o pozitie de blocare a.i. nu mai este nevoie de injectarea de ulei pt. mentinerea pe pozitie)
- sarcina mai mare de 87% (presiunea in galeria de admisie peste 900 mbar)
In cazul in care apare suspiciunea vreunui defect legat de admisia variabila se procedeaza in felul urmator:
- se verifica varianta de soft din computerul de injectie (se reprogrameaza daca nu e "ultimul strigat") - mai putin probabil
- se cauta si se remediaza defectele din circuitul electric: electrovalva stricata (sau care nu e in parametri), traductori de pozitie, de turatie, mufe, cabluri, etc. E vorba de defecte ce apar la diagnoza computerizata;
-
daca nu e cazul sau au fost rezovate punctele precedente, se inlocuieste fulia defazoare. Asta implica, in plus, inlocuirea setului/kit-ului de distributie (asa scrie la cartulie). - beleaua noastra
)))))
Inca o chestie, cureaua de distributie & accesorii NU este recomandat a fi puse la loc dupa ce au fost scoase pt ca nu se mai tensioneaza la fel.
"se auzea o bataie la motor , un fel de tacanit . acest zgomot venea din zona axelor cu came in dreptul fuliilor , acelasi gand ca si tine l-am avu si eu si inca o duzina de mecanici , insa ultimul dintre ei a dat cureaua jos si surpriza! nu mai batea nimic ! zgomotul provenea de la pompa de apa . de aici a rezultat intrebarea care ti-am pus-o . cureaua de la accesorii poti sa o dai linistit jos si sa o pui la loc ., iar daca totusi crezi ca s-a compromis , 50 ron nu este un capat de tara."