Initiez acest topic pentru a da posibilitatea celor care folosesc astefel de suspensii sa ne impartaseasca impresiile sau pentru cine se gandeste sa foloseasca vreodata coilovers, drept tutorial / ghid.
Incep eu
Introducere
Pentru aceia dintre voi care nu sunt familiarizati cu termenul, coilover reprezinta o piesa folosita pentru suspensiile masinilor. De obicei, arcurile si amotizoarele (telescoapele) sunt module separate. Cand vorbim despre coilovers, aceste doua module (arc + amortizor) sunt unite intr-un singur dispozitiv inainte de montarea pe masina si in momentul in care amortizorul (sa zicem) are probleme, se vor schimba cu totul (arc+amortizor) si nu doar amortizorul (ca in cazul majoritatii echipamentelor OEM).
Coilovers vs. Suspensie traditionala
Marele avantaj al folosirii coilovers este acela ca acest sistem realizeaza o amortizare fara solicitari torsionale. Tolerantele sistemelor normale de suspensie (OEM) sunt un pic mai mari decat cele ale coilovers, in primul caz putand aparea mici dezechilibre la nivelul suspensiei.
Comportamentul masinii la viraje, la franare si la demaraj este clar imbunatatit. Schimbarile bruste de directie nu vor mai fi la fel de problematice. Asigura downforce rotilor si le tine in contact cu asfaltul pentru a asigura manevrabilitate ridicata.
Exemplu de coilovers
x
Sfaturi
Foarte important, cand comandati coilovers, fiti siguri ca furnizati informatii exacte legate de modelul masinii, anul de fabricatie etc. De notat, gamba amortizorului pentru Leon Cupra Mk2 (1P) are dimensiunea de 55mm (la fel Audi S3), in timp ce pentru Leon 1P este de 50mm. Cel mai bine este sa mergeti la sigur, cu datele din certificatul de inmatriculare si pe baza cataloagelor, sa va fie identificata seria de produs compatibil cu masina voastra. Ar fi bine sa va si informati in prealabil asupra produselor pe care urmeaza sa le achizitionati (review-uri, reader's rides, forumuri de specialitate, analize cost-peformante etc.)
Unii producatori au 2-3 produse identice, proiectate pentru incarcari diferite pe axe (incarcarile pe axe sunt date in talonul masinii). Recomand sa nu alegeti cele mai rigide amortizoare, decat daca incarcarea masinii pe axe impune acest lucru.
Alegerea mea
Majoritatea modificarilor masinii sunt rezultatul recomandarilor lui Vlad (sfigmo).
Initial, am vrut sa achizitionez Bilstein B16 "PSS9" (aprox. 1,450 Euro) cunoscute pentru performantele lor si pentru posibilitatea de reglare atat a inaltimii, cat si a duritatii pe diferite trepte de reglaj. O alta optiune de luat in calcul ar fi, din punctul meu de vedere KW Variant 3 (1,450 Euro). Pentru ca Bilstein m-au tot amanat cateva luni bune, cat si din motive financiare, am decis sa merg pe varianta Eibach Pro Street S (1,000 Euro).
Intervalul de reglaj (coborare garda la sol a masinii) pentru Eibach Pro Street S este (35...65mm).
Acest interval este raportat la garda la sol initiala (masina stock) si se traduce in felul urmator: prin simpla instalare a suspensiei coilover, masina "pierde" 35mm din garda la sol intitiala. Asadar, cu suspensiile reglate la maxim (alungire maxima), masina este lasata cu 35mm, modificare putand fi realizata pana la max. 65mm (maximum de comprimare). Din motive de securitate (drumurile din Romania, eventuale iesiri la munte / zone neasfaltate etc.), nu am dus masina la limita minima de garda la sol (i.e. -65mm).
In materie de performante, cu cat o masina este mai aproape de pamant, cu atat ea devine mai stabila. Centrul de greutate al masinii mai aproape de pamant - inseamna un comportament imbunatatit la viraje / serpentine / accelerare / franare al masinii si un drum mai lin pentru pasageri. Ceea ce s-ar putea sa compenseze in mod usor neplacut drumul cel lin al pasagerilor este faptul ca suspensiile de tip coilover sunt mai rigide decat cele OEM (disconfortul este resimtit in special la drumurile din Romania, din pacate).
Fotografii (garda la sol redusa - Coilovers installed)
O sa incerc sa schimb in viitor aceste poze cu unele facute pe asfalt, ca sa va dati seama de lowering (coborarea gardei la sol).
x vs. initial
Alti producatori de Coilover Kits
Avo, Cobra, Gaz, Gmax, H&R, Koni, Pi, Spax, Vmax, Weitek etc.